The key reflexive competence of teacher professionalization
Portada Volumen 3 Número 5
PDF (Español (España))

Keywords

Competence
Reflexive Competence
Professional Development
Reflexivity development

How to Cite

Gómez Serés, M. V. (2018). The key reflexive competence of teacher professionalization. Voices of Education, 3(5), 91–103. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/95

Abstract

The article entitled, Reflexive Competence – the Key to Educators’ Professional Development, is part of the doctoral thesis3 on Reflexive Competence or “the ability to integrate or connect our performance with an understanding of the performance of others, so that we can learn from our actions and are able to adapt to changes and unforeseen circumstances” is presented in the framework of professional development of educators. The concept of professional competency is deepened in an elaborate study of the competencies of the teaching profession established by different countries4 carried out until the relevant contribution on reflexive competence is reached by various participants of the study. From the analysis of the teaching practice, this study manages to determine the concept of reflexive competence of which indicates its structure and reveals its dynamics. Through the implementation and evaluation of a training program based on the development of reflexivity, this research shows that in the professional development of educators, reflexive competence emerges as the one with the greatest professiona l potentials. This study also justifie s that reflexive competenc e presents an instrumental, functional and transversal character in the profession, which is active in mobilizing all the teaching competences.

Today, the discussion on the of teachers is one of the key points in terms of educational change, in a context where the process of decentralization of pedagogical management and the transformations of society call for a rethinking of the functions and roles of educators to achieve the goals of education in the 21st century.

Keywords : Competence, Reflexive Competence, professional development of reflexivity.

PDF (Español (España))

References

DE VICENTE, P. (1995): La formación del profesorado como práctica reflexiva en: Un ciclo de enseñanza reflexiva. Luís Miguel Villar. Bilbao. Mensajero.

DOMINGO, A., GÓMEZ M.V. (2014). La práctica Reflexiva. Bases, modelo e instrumentos. Madrid. Narcea.

GÓMEZ SERÉS, M.V. (2011): Desarrollo profesional del maestro. La competencia reflexiva. Tesis doctoral no publicada. Universitat de Lleida (España)

IMBERNÓN, F. (2008): La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona. Graó.

LE BOTERF, G. (2000): Ingeniería de las competencias. Barcelona. Gestión 2000

OBERG, (1990). Curriculum decisions. En Lewy, A.(ed.): The International Enciclopedy of Curriculum. Oxford: Pergamon Press, 302-303.

PERRENOUD, PH. (2007). Diez nuevas competencias que enseñar. Barcelona. Graó.

SCHÖN, D. (1987): El profesional reflexivo. ¿Cómo piensan los profesionales cuando actúan? Barcelona. Paidós.

SCHÖN, D. (1992): La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Barcelona. Paidós.

STENHOUSE, L. (1982) La investigación como base de la enseñanza. Madrid. Morata.

ZABALA, A., ARNAU, L. (2007): Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona. Graó.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección, bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0., que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en Voces de la educación, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial. No se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección

En la revista Voces de la educación, el proceso de postulación, edición y publicación de los artículos no tiene ningún costo (es gratuito) para todos

Nota: El límite opcional es hasta de tres autores por artículo. (Consultado a Latindex)

Downloads

Download data is not yet available.