Educational reserarch from the qualitative approach: the oral history as a method
Portada Volumen 3 Número 6
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Qualitative research
Education and qualitative approach
Research plan
Qualitative methods
Oral history and education

How to Cite

Iño Daza, W. G. (2018). Educational reserarch from the qualitative approach: the oral history as a method. Voices of Education, 3(6), 93–110. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/123

Abstract

The article is a reflection that proposes rethinking educational research from a qualitative perspective. The objective is to describe and understand the different aspects of educational research, the qualitative approach in the field of education; problematize about the design of the plan; explain oral history as a research method in the study of education and reflect on the role of the researcher. In short, it is proposed to think about educational research from a qualitative perspective, on the one hand, because it allows us to understand that the processes of research and construction of knowledge are participatory, collaborative and dialogical; on the other hand, to problematize the researcher's position in the investigation.

Key words: Qualitative research, education and qualitative approach, research plan, qualitative methods, oral history and education

PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Aceves, J. (1993). Historia oral. México: Instituto Dr. José María Luis Mora.

Ander-Egg, E. (1993). Técnicas de investigación social. 23 ed. Río de la Plata: Magisterio del Rio de la Plata.

Arévalo, G. A. (2013). Reportando desde un frente decolonial: la emergencia del paradigma indígena de investigación. En G.A. & I. Zabaleta (Coord.), Luchas, experiencias y resistencia en la diversidad y la multiplicidad (pp. 51-78). Cuadernos de Trabajo N° 2. Bogotá: Mundu Berriak.

Arnold, D. (2013). Metodologías en las ciencias sociales en la Bolivia postcolonial: Reflexiones sobre el análisis de los datos en su contexto. En M. Yapu (Coord.), Pautas metodológicas para investigaciones cualitativas y cuantitativas en ciencias sociales y humanas (pp.4-115). La Paz: Universidad de Postgrado para la Investigación Estratégica en Bolivia.

Barragán, R. & Salman, T. (2003). Principios básicos del trabajo académico y de la investigación. En R. Barragán (Coord.), Guía para la formulación y ejecución de proyectos de investigación (pp. 1-14) 3° ed. La Paz: Programa de Investigación Estratégica en Bolivia.

Bartolomé, M. (1992). Investigación cualitativa en educación: ¿comprender o trasformar? Revista de Investigación Educativa, 20, 7-36.

Borda, M. (2013). El proceso de investigación: una visión general de su desarrollo. Barranquilla: Universidad del Norte.

Bourdieu, P. (2014). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo veintiuno.

Bourdieu, P. Chamboredon, J.C. & Passeron, J.C. (2002). El oficio de sociólogo: presupuestos epistemológicos. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bourdieu, P. & Wacquant, L. (1995). Respuestas por una antropología reflexiva. México: Grijalbo.

Capocasale, A. (2015). ¿Cuáles son las bases epistemológicas de la investigación educativa? En L. Abero et al., Investigación educativa. Abriendo puertas al conocimiento (pp.32-47). Montevideo: CLACSO, Convocación.

Chilisa, B. (2012). Indigenous Research Metodologies. Los Ángeles: SAGE.

Costa Araújo, H. & Magalhaes, M. J. (2001). Retazos de vidas. Perspectivas biográficas, profesoras y ciudadanía. Lisboa: Comissão para a Igualdade e para os Direitos das Mulheres.

Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Traditions. Thousand Oaks, California: Sage.

Criales, L. & Condoreno, C. (2016). Breve reseña del Taller de Historia Oral Andina (THOA). Fuentes, 43, 57-66.

De Sousa Santos, B. (2008). Conocer desde el Sur. Para una cultura política emancipatoria. La Paz: Plural, CLACSO; CIDES-UMSA.

Durkheim, E. (1982). Las reglas del método sociológico. Barcelona: Morata.

Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós Educador.

Folguera, P. (1994). Cómo se hace historia oral. Madrid: Eudema.

Gaulejac, V. & Silva, H. (2002). Memoria e historicidad. Revista Mexicana de Sociología, 64(2), 31-46.

Gili, M. (2010). La historia oral y la memoria colectiva con herramientas para el registro del pasado. Revista TEFRO, Vol.8, 1-7.

Hinojosa, R. (2013). La historia oral y sus aportaciones a la investigación educativa. Revista de investigación educativa REDIECH, 5, 57-65.

Joutard, P. (1986). Esas voces que nos llegan del pasado. México: FCE.

Latorre, A. et al. (1996). Bases Metodológicas de la Investigación Educativa. Barcelona: Editor Jordi Hurtado M.

Marshall, C. & Rossman, G. B. (1999). Designing Qualitative Research. Thousand Oaks, California: Sage.

Mason, J. (1996). Qualitative Researching. Londres: Sage.

Maxwell, J. (1996). Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Londres: Sage.

McMillan, J. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. 5° ed. Madrid: Pearson educación.

Mendizábal, N. (2006). Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 65-105). Barcelona: Gedisa.

Palechor, L. (2010). Epistemología e investigación indígena desde lo propio. Revista guatemalteca de educación, 3, 195-227.

Pinto, N. & Sanabria, M. (2010). La investigación educativa en la formación integral del futuro educador. Revista Ciencias de la Educación, (20) 36, 190-208.

Restrepo, B. (2002). Investigación en educación. Módulo siete. Programa de Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.

Rivera, S. (2006). El potencial epistemológico y teórico de la historia oral: de la lógica instrumental a la descolonización de la historia. Voces recobradas, 21, 13-22.

Rodríguez, G.; Gil, J. & García, E. (1996). Métodos de investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Caracas: Panapo.

Rodríguez, A.; Luque, R. & Navas, A. (2014). Uso y beneficios de la historia oral. REIDOCREA, Vol.3, 193-200.

Sandín, E. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. España: Mc Graw Hill.

Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. 4° ed. México: Limusa.

Ticona, E. (2005). Memoria, política y antropología en los Andes bolivianos. Historia oral y saberes locales. La Paz: Plural, Universidad de la Cordillera, AGRUCO-UMSS.

Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

Vasilachis, I. (2006). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 23-64). Barcelona: Gedisa.

Weber, M. (1944). Economía y sociedad. México: FCE.

Wilson, S. (2008). Research is Ceremony: Indigenous Research Methods. Halifax: Fernwood.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección, bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0., que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en Voces de la educación, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial. No se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección

En la revista Voces de la educación, el proceso de postulación, edición y publicación de los artículos no tiene ningún costo (es gratuito) para todos

Nota: El límite opcional es hasta de tres autores por artículo. (Consultado a Latindex)

Downloads

Download data is not yet available.