The path is made by walking and by walking ... we meet, we find and we find again
Portada Numero Especial 2020
PDF (Español (España))

Keywords

Teacher training
Popular Education
Systematization

How to Cite

Basualdo, M. E., Bolaña, M., & García Tuñón, L. (2020). The path is made by walking and by walking . we meet, we find and we find again. Voices of Education, 69–88. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/311

Abstract

This research essay by our collective ENDYEP (Meeting between teachers and Popular Educators), on our journey in Teacher Training in the key of Popular Education, proposes a permanent dialogue with the work of Maestro Paulo Freire and his legacy. We start from an ethical, pedagogical political option that needs others as a condition of existence and re-existence. In thinking and re-thinking ourselves, we propose a series of stops where we propose who we are, the ties, legacies and continuities that cross us -as well as- the ruptures we have collectively conquered and the expected achievements. Time and again, we reaffirm that teacher training is the expression and choice of what has been the structuring axis of our walk as educators, both in the training of educators within the scope of social movements and in the formal structure of education. The Teacher Training Institutes of the City of Bs. As., Argentina. Teacher Training in Key to Popular Education is thus configured as the structuring axis of our educational praxis. The challenges of thinking and building a Teacher Training that was nourished by the emancipatory conceptions of Popular Education that has the teacher Freire as its exponent, were forging a new centrality in our actions. That is why we want to be part of this Freirian legacy as a transforming praxis.

PDF (Español (España))

References

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Buenos Aires, Argentina. Ediciones Novedades Educativas, Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

Freire, P. (1986). Cartas a quien pretende enseñar. México: Editorial Siglo XXI.

_________ (2014). Pedagogía de la autonomía. Buenos Aires. Editorial Siglo XXI.

_________ (2001). Pedagogía de la indignación. Editorial Siglo XXI.

_________ (1995). Pedagogía de la ciudad. Editorial Vozes.

_________ (1970). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires. Editorial Siglo XXI.

Iglesias, L. (2004). Confieso que he enseñado. Buenos Aires. Papers Editores.

Jara Holliday, O. (2018). Artículo Aportes de los procesos de Educación popular a los procesos de cambio social. En Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y el Caribe. Ediciones CLACSO.

McLaren, P. y Kincheloe, J. (2008). Pedagogía Crítica. De qué hablamos, dónde estamos. Barcelona, España: Editorial Grao.

Mejía, M. R. (2015). La Sistematización. Empodera y produce saber y conocimiento. Bogotá, Colombia: Ediciones desde abajo.

Mühl, E. (2003). Educação e emancipação: construção e validação consensual do conhecimento pedagógico. Filosofia, educação e sociedade. Passo Fundo: UPF,

Saul, A. M. (1996). A formação do Educador e os saberes que determinam. Palestra proferida no Congresso Paulista de Formação de Professores, UNESP.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección, bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0., que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en Voces de la educación, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial. No se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección

En la revista Voces de la educación, el proceso de postulación, edición y publicación de los artículos no tiene ningún costo (es gratuito) para todos

Nota: El límite opcional es hasta de tres autores por artículo. (Consultado a Latindex)

Downloads

Download data is not yet available.