Challenging conjecture: Freire as my student!
Portada Numero Especial 2020
PDF (Español (España))

Keywords

education
propensity to learn
complexity
chaos

How to Cite

Calvo Muñoz, C. (2020). Challenging conjecture: Freire as my student!. Voices of Education, 141–160. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/314

Abstract

In this autobiographical article I develop some turning points in my training as an educator. The first refers to the influence and educational implications that the person of Paulo Freire and his thinking had on me, which still persists today. However, as a disciple I had to distance myself from him because his presence, although necessary, made it difficultfor me to think autonomously, which contradicted his teachings. The other turning pointwas when I learned about Reuven Feuerstein's educational formulation, which enriched and complemented Freire's dialogic proposal. The last turning point, at least until now, tookplace when I learned about chaos theory, which shook me deeply and led me to reconsidermy entire conceptualization about education by understanding that educational processesare eminently chaotic and tend to self-organize in levels of increasing complexity. Thisradically differentiates them from schooling, which reduces them to orderly, linear sequences dependent on disciplinary contexts, which are expressed in orderly planning and evaluations where doubt and impression have no place. I develop the idea that thepropensity to learn flows thanks to chaotic conditions that favor bifurcations and emergencies that create new complexities, which corresponds to what educationalprocesses are, ranging from the creation of possible relationships, which, thanks to theantecedents collected by students, they can become probable relationships and that, if theadvancement of science and technology allows it, can be realized.

PDF (Español (España))

References

Andraka, J, & M. Lysiak. (2015). Con uno basta. La increíble historia de un inventor adolescente que está cambiando el mundo. Barcelona: Ediciones Urano.

Aoun, Joseph E.. Robot-Proof: Higher Education in the Age of Artificial Intelligence. The MIT Press, 2017. Kindle file.

Calvo, C., López-Calva, J, Maldonado, C y Rodríguez, E. (2020). Necesidades y posibilidades de educación en complejidad. Una mirada prismática. Bogota: Editorial Universidad El Bosque; La Serena: Editorial Universidad de La Serena; Puebla: Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla y Morelia: Universidad Latina de América. [en prensa]

Calvo. C. (2017a). Ingenuos, ignorantes, inocentes. De la educación informal a la escuela autoorganizada. Santiago: Ediciones de la JUNJI, Editorial Universidad de La Serena y CREFAL (México).

Calvo, C. (2017b). “Educar e investigar, cara y sello del mismo proceso”. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA). Vol. 3, No 1, pp. 176-193. ISSN: 0719-6202. http://dx.doi.org/10.22370/ieya.2017.3.1.678

Calvo, C. (2016 a). “La propensión a aprender entrampada por la escolarización”. Saber en la complejidad. Revista de Educación y Cultura. Año 0, No. 1, Octubre 2015 – Septiembre 2016, Publicación anual editada por la Universidad Pedagógica Veracruzana, México. https://www.saberenlacomplejidad.mx/calvo

Calvo. C. (2016 b). Del mapa escolar al territorio educativo: disoñando la escuela desde la educación. La Serena: Universidad de La Serena, 6ª edición.

Calvo. C. (2016 c). Proyecto DIULS PR16221 (2016-2018). Propensión a aprender y desarrollo de las funciones cognitivas. Investigador principal

Calvo, Carlos (2016 d). “¿Cómo es posible el fracaso escolar si estamos dotados para aprender?”. Revista Enfoques Educacionales , 13 (1) , pp. 43-67. Recuperado de http://www.enfoqueseducacionales.uchile.cl/index.php/REE/article/view/44632/46649

Carlos Calvo, « ¿Qué pasaría si a los niños y niñas se les dejara aprender? », Polis [En línea], 37 | 2014, Puesto en línea el 06 mayo 2014, consultado el 18 agosto 2014. URL : http://polis.revues.org/9687 ; DOI : 10.4000/polis.9687

Calvo. C. (2011). Proyecto FONDECYT 1110577 (2011-2014). Asombros educativos infantiles y propensión a aprender, Investigador principal.

Calvo. C. 2008). Proyecto FONDECYT 1080073 (2008-2009). Complejidades educativas emergentes y caóticas en la escuela lineal. Investigador Principal

Calvo, C. (2007). “La presencia sutil del maestro: la influencia de Paulo Freire en mi formación”. Ediciones EAD - Educación de Adultos y Desarrollo. 69/2007, El décimo aniversario de la muerte de Paulo Freire.

Calvo, C. (2003) Proyecto FONDECYT 1030147. La educación desde la teoría del caos: potencialidad de la educación y limitaciones de la escuela. Investigador Principal

Capra, Fritjof and Pier Luigi Luisi. (2016). The system view of life. A unifying vision. New York: Cambridge University Press.

Carter, F. (1976). The education of little tree. New Mexico: The University of New Mexico.

Coleman, F. (2019). A Human Algorithm: How Artificial Intelligence Is Redefining Who We Are (English Edition) [Kindle iOS version]. Retrieved from Amazon.com.

Chen, K. y Z. Shunchao, versión de Thomas Cleary. (1997). La puerta del Dragón. Relato de la iniciación de un maestro taoísta contemporáneo. Madrid: EDAF, Luz de Oriente.

Dehaene, S. (2020). How We Learn: Why Brains Learn Better Than Any Machine . . . for Now (English Edition) [Kindle iOS version]. Retrieved from Amazon.com

Ferguson, M. (1988). La Conspiracion de Acuario. Barcelona: Editorial Kairos.

Feuerstein, R., Rand Y., & Rynders JE. (1988). Don't accept me as I am : helping "retarded" people to excel. New York: Plenum.

Fukuoka, M. (1999). La senda natural del cultivo. Regreso al cultivo natural. Teoría y práctica de una filosofía verde. Valencia: Terapión

Gajardo, M. (2019). Paulo Freire. Crónica de sus años en Chile. Santiago: Flacso Chile.

Gleick, J. (1988). Caos. La creación de una ciencia. Barcelona: Seix Barral.

González García, Jimena T. y José Mario Illescas Pompilia. (2002). Acerca de la educación en el mundo originario preinca en el territorio donde se formaría el Tahuantinsuyo y el Qollasuyo. Cochabamba: CEDIB.

Hasse, C., & Søndergaard, D. M. (2019). Designing Robots, Designing Humans (English Edition) [Kindle iOS version]. Retrieved from Amazon.com

López de Maturana. S. (ed) (2017). ¿Por qué ladran los perros? Epistemología infantil. La magia de las preguntas y respuestas de los niños. La Serena: Editorial Universidad de La Serena

López de Maturana, S. (2010). Maestros en el territorio. La Serena: Editorial de la Universidad de La Serena.

Mander, J. (1994). En ausencia de los sagrado. El fracaso de la tecnología y la supervivencia de los pueblos indígenas. Santiago: Cuatro Vientos.

Max-Neef, M., A. Elizalde y M. Hopenhayn. (1986). Desarrollo a escala humana, una opción para el futuro. Development Dialogue, Número Especial 1986, CEPAUR - Fundación Dag Hammarskjöld

Osorio, Jorge (ed.) (2018). Freire entre nos. A 50 años de Pedagogía del Oprimido. La Serena: Editorial Nueva Mirada.

Peat, D. (2005). Blackfoot Physics: A Journey into the Native American Universe (English Edition) [Kindle iOS version]. Retrieved from Amazon.com

Yonck, R. (2020). Future Minds: The Rise of Intelligence from the Big Bang to the End of the Universe (English Edition) [Kindle iOS version]. Retrieved from Amazon.com.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección, bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0., que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en Voces de la educación, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial. No se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección

En la revista Voces de la educación, el proceso de postulación, edición y publicación de los artículos no tiene ningún costo (es gratuito) para todos

Nota: El límite opcional es hasta de tres autores por artículo. (Consultado a Latindex)

Downloads

Download data is not yet available.