Me with everyone, me with you. Reflections on collaborative practices among teachers in regular school classrooms
PDF (Español (España))

Keywords

Inclusive education
pedagogical practices
co-teaching
collaboration

How to Cite

Dubrovsky, S. (2024). Me with everyone, me with you. Reflections on collaborative practices among teachers in regular school classrooms. Voices of Education, 9(17), 71–85. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/729

Abstract

The article deals with inclusive educational practices in the classrooms of primary and secondary schools. The so-called pedagogical projects of inclusion sometimes generate segregated practices, fragmented between the task of the classroom teacher and the support teacher. Proposals based on co-teaching, co-responsibility and trust are considered central elements in the transformation of practices. Three aspects considered key for the development of co-teaching are analysed: the construction of: 1. links of co-responsibility between teachers, 2. spaces that favour collective work in the classroom while recognising singularities, and 3. the construction of a democratic management of knowledge distribution in the classroom. The development of a learner with the capacity for initiative, participation and autonomy is considered to be the primary objective of the educational task. This must be the central challenge of the work in an inclusive classroom.

PDF (Español (España))

References

Arriagada Hernández, Carlos Roberto; Jara Tomckowiack, Lorena; Calzadilla Pérez, Oscar Ovidio (2021) La co-enseñanza desde enfoques inclusivos para los equipos del Programa de Integración Escolar. Estudios pedagógicos. vol.47 no.1 Valdivia.

Casal, V. (2017) Políticas públicas y prácticas de inclusión educativa en el nivel primario. Tesis de maestría. Maestría en Psicología Educacional. Facultad de Psicología. UBA.

Cardoso-Ruiz, R. et. Al (2016) Elementos para el debate e interpretación del Buen vivir/Sumak kawsay Contribuciones desde Coatepec, núm. 31, 2016 Universidad Autónoma del Estado de México.

Colli, A. (2023) Construcción de prácticas pedagógicas inclusivas de las maestras de apoyo del Area de Educación Especial en la escuela secundaria común. Tesis de maestría. Maestría en Psicología Educacional. Facultad de Psicología. UBA.

Cornu, Laurence (1999) La confianza en las relaciones pedagógicas. En: Graciela Frigerio (comp.) Construyendo un saber sobre el interior de la escuela. Edición Novedades Educativas. Centro de estudios multidisciplinarios. Buenos Aires.

Dubrovsky, S. (2020) La individuación como un modo de gestión tecnocrática de las diferencias interindividuales. En: Zelmanovich, P.; Minicelli, M. (coords.) Resistidas y desafiadas. Las prácticas en las instituciones. Entre demandas, legalidades y discursos. FLACSO. Red Infeies. Buenos Aires.

Dubrovsky, S. (2019) Prólogo. En: Tamara Vinacur ; Juan Martín Bustos (Comps) La inclusión escolar de niños, niñas y adolescentes en situación de discapacidad en la escuela común : aportes y reflexiones del tercer seminario de investigación.. - 1a ed. – Ciudad Autónoma de Buenos Aires : Ministerio de Educación e Innovación del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires ; Ciudad Autónoma de Buenos Aires : Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2019.

Dubrovsky, S.; Navarro, A.; Rosembaum, Z. (2005) Ilusiones y Verdades acerca de la Integración en la Escuela Común. Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. Secretaría de Educación. Dirección de Investigación.

Elboj, C.; Puigdellivol, I.; Soler, M. y Valls, R. (2006) . Comunidades de aprendizaje. Transformar la Educación. Barcelona, España; 5ta Ed. Editorial Graó.)

García, R. (2006). Sistemas complejos Barcelona. Gedisa.

Gil Claros, M. G. (2021) Circulación del saber y del poder en el cuerpo escolar. Revista Boletín Redipe 10 (2): 52-64.

Havelock, R. (1969). Planning for Innovation through Dissemination and Utilization of Knowledge, Institute for Social Research, Ann Arbor, Michigan.

Infante, M. (2010) Desafíos a la formación docente: Inclusión educativa. Estudios pedagógicos. XXXVI, Nro 1, 287-297.

Lanza, C. (2021) Inclusión educative de alumnos con discapacidad, análisis de las prácticas de enseñanza en la Escuela Secundaria. Tesis de maestría. Maestría en Psicología Educacional. Facultad de Psicología. UBA.

Ley 26378./2008 Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. República Argentina.

Ley 24901/97. Sistema de prestaciones básicas en habilitación y rehabilitación integral a favor de las personas con discapacidad. República Argentina.

Limber Santos, (2016). La Didáctica Multigrado más allá de la escuela rural. Quehacer Educativo, Año XXVI (140), 91-99.

Merieu, P. (2016), Recuperar la pedagogía. Buenos Aires. Editorial Paidós.

Ministerio de Educación de la República Argentina. Resolución 155/11 Modalidad Educación Especial.

Ministerio de Educación de la República Argentina Resolución 311/16 . Promoción, acreditación, certificación y titulación de los estudiantes con discapacidad.

Mineduc Chile (2013) Orientaciones técnicas para programas de integración escolar. División de Educación, Unidad de Educación Especial, Santiago de Chile. Recuperado desde https:H//bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/2077.

Ocampo, A. (2016), Educación Inclusiva o educación para todos. https:// www.researchgate.net/publication/305724968 (descargado el 17/1/2019).

Sennet, R. (2003) El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad, Anagrama, Barcelona.

Schwamberger, C.(2022) https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/6392/7015 (Recuperado el 15 de enero de 2024).

Ussher, Margarita (2015). Salud mental y territorio. Reflexiones en torno al concepto de intersectorialidad. VII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXII Jornadas de Investigación XI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Zardel Jacobo (2017) Las paradojas de la integración/exclusión en las prácticas educativas. Buenos Aires. Noveduc.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Silvia Dubrovsky

Downloads

Download data is not yet available.