Inclusion: the Specialness of education from the Vygotskian perspective
PDF (Español (España))

Keywords

Educational inclusion
students with disabilities
Students in educational disadvantage situations
socio-historical theory

How to Cite

Celada, B. (2024). Inclusion: the Specialness of education from the Vygotskian perspective. Voices of Education, 9(17), 153–168. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/741

Abstract

Based on the participatory research proposal, the topic of educational inclusion of students with disabilities and/or in a situation of educational disadvantage is investigated; It is based on the social paradigm to understand the concept of disability and, we engage in this perspective, to look at the subject in relation to the context and how the context determines the situation of the subject.

We maintain three keys that are supported by the theoretical framework of inclusive education: “presence, participation and learning”. The challenging objective is to achieve greater effectiveness in the learning and development processes of students with disabilities, processes that require educators to understand the theoretical and methodological aspects that underpin daily educational practice and guide the work they carry out with their students.

We add this socio-historical theory that provides us with the theoretical foundations to vehemently support that inclusion is possible if, from a position of critical pedagogy, we understand the singularity of the social, historical and cultural nature that the educational fact embraces.

PDF (Español (España))

References

Akudovich, S. A (2013) El legado de I. S. Vigotsky en la Educación Especial Contemporánea. En: Revista Mendive Vol. 11, Nº. 2, 2013 (Ejemplar dedicado abril-junio/2013, págs. 252-264

Akudovich, S. A. (2012) Vigotsky Lev Semiónovich. Apuntes biográficos. Centro: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive” Pinar del Río. Revista Mendive. Científico pedagógico. Año 11/No.41/oct-dic/2012

Baquero, R. (2018). ¿A quién le pertenece Vigotsky? Sobre un legado valioso y complejo. En Educadores en perspectiva transformadora; Balagué, C. (Comp.) Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe, Santa Fe, 2018 pp:135-161

Blanck, G. (1993) Vigotsky: el hombre y su causa. En: Moll, L: Vigotsky y la Educación Edit. Aique.

Braslavsky, B. (2006) Capítulo 2. El ciego en la teoría de Vigotsky. En: Mon, F. y Pastorino, N. (comps.) Discapacidad visual. Aporte interdisciplinario para el trabajo con la ceguera y la baja visión. Noveduc.

Bruner, J. (1998) Introducción Celebrando a Vigotsky, En: Vigotsky, L. El Problema del Desarrollo Cultural del Niño y otros textos inéditos. Editorial Almagesto.

Castorina, J. A.; Dubrovsky, S. (2004). “La enseñanza y la teoría psicológica sociohistórica. Algunos problemas conceptuales”. En Castorina, J. A. & Dubrovsky, S. (Comp.), Psicología cultural y educación. Perspectivas desde la obra de Vigotski. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Dubrovsky, S. (2000) Capítulo 4 El valor de la teoría socio-histórica de Vigotski para la comprensión de los problemas de aprendizaje. En: Dubrovsky, S. (Comp) Vigotski. Su proyección en el pensamiento actual. Colección Psicología y Educación, Ediciones Novedades Educativas.

Dubrovsky, S. (2006) La búsqueda de respuestas posibles de la teoría socio-histórica de Vigotsky a las nuevas preguntas de la educación especial actual. Espacios en Blanco. Revista de Educación, vol. 16, junio, 2006

Dubrovsky, S. (2019) Educación Emocional ó ¿Cómo adiestrar las Emociones? Observatorio Participativo de Políticas Públicas en Educación (OPPPEd)- FFyL-UBA http://www.iice.institutos.filo.uba.ar/sites/iice.institutos.filo.uba.ar/files/Dubrovsky.pdf

Dubrovsky, S., & Lanza, C. (2019). Prácticas Inclusivas en el Nivel Secundario: La experiencia desde la perspectiva de una estudiante con discapacidad. Revista de la escuela de ciencias de la Educación, 1(14). https://doi.org/10.35305/rece.v1i14.403

Dubrovsky, S, y Lanza, C (coords.) (2023). Perezhivanie. La potencia de un concepto vigotskiano. Pensar y transformar las prácticas escolares. Teoría sociohistórica, aprendizaje y educación. Edit. Noveduc

Hernández González, O., Spencer Contreras, R., & Gómez Leyva, I. (2021). La inclusión escolar del educando con TEA desde la concepción histórico-cultural de Vygotsky. Revista Conrado, 17 (78), 214-222. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1667

Moll, L. (Comp) (1993) Vygotsky y la educación: connotaciones y aplicaciones de la psicología sociohistórica en la educación. Edit. Aique,

Ochoa Ardite, Y., (2009). La Teoría socio-histórico-cultural de Vigotsky y su vigencia en la integración educativa del escolar con Retardo en el Desarrollo Psíquico. Ciencias Holguín, XV(2).

Vigotsky, L. (1997). Fundamentos de Defectología. Obras Escogidas Tomo V,: Visor-MEC. Primera edición 1928.

Wertsch, J. (1995) Vygotsky y la formación social de la mente. Ediciones Paidós

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Beatriz Celada

Downloads

Download data is not yet available.