Dual training in higher education: conceptual mapping
portada Volumen 7 Numero 13
PDF (Español (España))

Keywords

dual training
documentary research
conceptual cartography

How to Cite

Villaseñor Zúñiga, M. A., Escudero Nahón, A., & Angulo Villanueva, R. G. (2022). Dual training in higher education: conceptual mapping. Voices of Education, 7(13), 58–79. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/485

Abstract

Vocational training that combines activities in the labor field and the educational institution is traditionally known as dual training. In Mexico this training has not yet reached a considerable development in higher education. The objective of this documentary research, conducted with the method of conceptual mapping, was to identify with what types of methodological processes dual training is carried out in higher education, their own characteristics, and differences with other terms. At first, 165 articles were obtained from the Redalyc, SciElo, Dialnet and DOAJ databases. After a relevance analysis, 12 texts were selected to carry out the conceptual cartography. The eight axes of analysis were: notion, categorization, characterization, differentiation, division, linkage, methodology and exemplification. The results suggest that higher education institutions have not distinguished with sufficient clarity the difference between the processes of dual training, professional practice, and social service. This causes dual training to fail when planning learning and monitoring it. In addition, a relevant finding was to identify the need to introduce the principles of human capital and situated learning as a basis for dual training. Within the methodological process, three relevant aspects stand out: (1) the context, (2) the organization and pedagogical design, as well as (3) the intervention and evaluation.

PDF (Español (España))

References

Beraza Garmendia, J. M., y Irigoyen, A. (2018). Diseño de un intenerario de formación dual: Universidad-Empresa en Gade. Journal of Management and Business Education, 1(1), 53–68. https://doi.org/10.35564/jmbe.2018.0005

Bernal Reyes, L. E. (2020). El Conalep. Desarrollo de una estrategia de formación técnica para el trabajo. Revista mexicana de investigación educativa, 25(84), 121–152. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/05/RMIE_84.pdf

Brasó-Rius, J., y Arderiu-Antonell, M. (2019). Herramientas tecnológicas para el seguimiento del alumnado en la FP dual. Revista Prácticum, 4(2), 77–94. https://doi.org/10.37042/practicum.2019.4.2.5

Coiduras Rodríguez, J. L., Correa Molina, E., Boudjaoui, M., y Curto Reverte, A. (2017). Formación dual en el grado de educación: claves organizativas y pedagógicas. Revista Teoría, Investigación y Práctica Educativa, 1, 81–102. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/6138/Q_30_%282017%29_05.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cuautle-Gutiérrez, L., & Juárez-Peñuela, J. (2019). Quality management dual teaching: a specific case in a private mexican university. Revista HOLOS, 1, 1–9. https://doi.org/10.15628/holos.2019.8224

Espinoza Freire, E. E. (2020). La formación dual en Ecuador, retos y desafíos para la educación superior y la empresa. Universidad y Sociedad, 12(3), 304–311. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1589

Fernández, K., Romero, M. O., Raygoza, M. R., y Ixmatlahua, S. (2016). Canvas: Marco conceptual de apoyo para el diseño de un Sistema de Gestión del Conocimiento para el Modelo de Educación Dual. ReCIBE, Revista electrónica de Computación, Informática, Biomédica y Electrónica, 5(1). http://doi.org/10.3145/epi.2007.sep.09

Flóres Ochoa, R., y García, M. V. (2007). La formación como principio y fin de la acción pedagógica. Revista Educación y Pedagogía, XIX(47), 165–173. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7041/1/OchoaRafael_2007_formacioncomoaccionpedagogica.pdf

Gabari Gambarte, M. I., y Apalategi Begiristain, J. (2019). Formación dual en grados de maestro: feedback interactivo en la evaluación por competencias. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 89–109. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.005

Gamino Carranza, A., Acosta González, M. G., y Pulido Ojeda, R. E. (2016). Modelo de formación dual del Tecnológico Nacional de México. Revista de Investigación en Educación, 14(2), 170–183. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/212

Honoré, B. (1980). Para una teoria de la formación. Narcea.

Ibarra Mota, M., y Bribiescas Silva, F. A. (2019). Educacion dual: su análisis y desarrollo del modelo Alemán para su implementación en el entorno laboral. European Scientific Journal, 15(4), 143–157. https://doi.org/10.19044/esj.2019.v15n4p143

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.

Morales Ramírez, M. A. (2014). Sistema de aprendizaje dual: ¿una respuesta a la empleabilidad de los jóvenes? Revista Latinoamericana de Derecho Social, 19, 87–110. https://doi.org/10.22201/iij.24487899e.2014.19.9745

RAE. (2021). Diccionario de la lengua española. Real Academia Española. https://dle.rae.es

Rojas Hernández, L. Y. G. (2015). La formación dual en Colombia. El caso de la Fundación Universitaria de la Cámara de Comercio de Bogotá Uniempresarial: los desafíos actuales en la percepción de egresados y empresarios. Revista Científica General José María Córdova, 13(15), 145–181. https://doi.org/10.21830/19006586.21

Roure-Niubó, J., y Boudjaoui, M. (2016). Estrategias de profesionalización para la implementación de la formación en alternancia en educación superior en España: El caso del Instituto Máquina Herramienta (IMH) de Elgoibar (País Vasco). Revista d´Educació, 52(2), 315–336. https://doi.org/10.5565/rev/educar.748

Silva García, P., Del Arco Bravo, I., y Flores Alarcia, Ó. (2018). El desarrollo de competencias profesionales en la formación inicial de maestros a través de la formación dual. El caso de Modelo Alternancia, Universidad de Lleida y Urban Teaching Academy, California State University Long Beach. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 22(1), 347–367. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63648

Tobón, S. (2004). Estrategias didácticas para formar competencias. Módulo V La cartografía conceptual. Islas Baleares (España): CIBER EDUCA.

Tobón, S., Martínez, J. E., Valdez Rojo, E., y Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: Análisis mediante la cartografía conceptual. Revista Espacios, 39(53). http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-31.html

UASLP. (2017). Modelo de la UASLP: Modelo Universitario de Formación Integral y Estrategias para su Realización. México: Documento de trabajo UASLP, 1, 1–113. http://www.uaslp.mx/Secretaria-Academica/Documents/ME/UASLP-ModeloEducativo2017VF.PDF

UASLP. (2018). Marco de referencia para la formación dual en la educación superior en México.

UNESCO. (2018). Educación superior y sociedad. 30. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/218

Vélez Rolón, A. M. (2019). La gestión y transferencia de conocimiento en la formación dual en Colombia: los semilleros de investigación como instrumento de mejora [Universidad Autónoma de Barcelona]. https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=sLgm2w85KzI%3D

Villalobos Monroy, G., y Pedroza Flores, R. (2009). Perspectiva de la teoría del capital humano acerca de la relación entre educación y desarrollo económico. Tiempo de Educar, 10(20), 273–306. http://hdl.handle.net/20.500.11799/38930

Villavicencio Martínez, R. A., y Uribe Bugarín, R. A. (2017). Supervisión del aprendizaje situado: camino hacia un modelo didáctico. Congreso Nacional de Investigación Educativa, 1–11. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2755.pdf

Zamora-Torres, A.-I., y Thalheim, L. (2020). El Modelo Mexicano de Formación Dual como modelo educativo en pro de la inserción laboral de los jóvenes en México. Revista Iberoamericana de Educación Superior, XI(31), 48–67. https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/download/705/1244

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección, bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0., que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en Voces de la educación, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial. No se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección

En la revista Voces de la educación, el proceso de postulación, edición y publicación de los artículos no tiene ningún costo (es gratuito) para todos

Nota: El límite opcional es hasta de tres autores por artículo. (Consultado a Latindex)

Downloads

Download data is not yet available.