Coping strategies in child victims in situations of bullying and cyberbullying. A case study

Versions

PDF (Español (España))

Keywords

Coping strategies
Victims
Bullying
cyberbullying

How to Cite

Ordóñez Ordóñez, M. C., Mora Oleas, J. C., & Prado Cabrera, K. D. (2023). Coping strategies in child victims in situations of bullying and cyberbullying. A case study: Coping Strategies and Bullying. Voices of Education, 8(16), 100–126. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/588 (Original work published August 13, 2023)

Abstract

The coping strategies presented by 278 students, from 10 to 15 years old, victims of bullying and cyberbullying are characterized. The research is quantitative, with a descriptive-relational scope, using the Brief COPE scale. The data reported that the student victims rarely used first-dimensional strategies, focused on solving the problem and seeking social support.

 

PDF (Español (España))

References

Cardozo-Rusinque, A., Martínez-González, A., De La Peña-Leiva, A., Avedaño-Villa, I. & Crissien-Borrero, T. (2019). Factores psicosociales asociados al conflicto entre menores en el contexto escolar. Educação & Sociedade, 40(0). https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019189140

Carver, C. (1997). You want to measure coping but your protocol's too long: Consider the Brief COPE. International Journal of Behavioral Medicine, 4(1), 92-100. https://doi.org/10.1207/s15327558ijbm0401_6

Carver, C., Scheiner, M., & Weintraub, J. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267-283. https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267

Collell, J. & Escudé, C. (2006). El acoso escolar: un enfoque psicopatológico. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud. 2, p. 9-14. https://tsadiestramiento.weebly.com/uploads/1/0/5/1/10511980/el_acoso_escolar.pdf

Echeburúa, E. & Amor, P. J. (2019). Memoria traumática: estrategias de afrontamiento adaptativas y desadaptativas. Terapia Psicológica, 37 (1), 71-80. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082019000100071

Folkman, S. & Lazarus, R. S. (1980). An Analysis of Coping in a Middle-Aged Community Sample. Journal of Health and Social Behavior, 21(3), 219–239. https://doi.org/10.2307/2136617

Giménez, A., Arnaiz, P. & Maquilon, J. (2013). Causas, medios y estrategias de afrontamiento en la agresión online en escolares de Murcia. Texto livre. Linguagem e Tecnología. http://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre. 6 (2). DOI: https://doi.org/10.17851/1983-3652.6.2.2-18

Gomis, A. & Villanueva, L. (2022). ¿Influye el tipo de maltrato sufrido en la infancia en la adopción de los mecanismos de afrontamiento adultos?. Informacio Psicologica, (122), 2-15. https://doi.org/10.14635/ipsic.1894

Krzemien, D., Monchietti, A. & Urquijo, S. (2005). Afrontamiento activo y adaptación al envejecimiento en mujeres de la ciudad de Mar del Plata: una revisión de la estrategia de autodistracción. Interdisciplinaria, 22(2), 183-210. https://www.aacademica.org/sebastian.urquijo/56

Lazarus, R. & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.

Lazarus, R. & Folkman, S. (1984). El concepto de afrontamiento en estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.

Lazarus, R. & Launier, R. (1978). Stress-reelated transactions between person and Environment.

En L. Pervin y M. Lewis (Eds.), Perspectives in Interactional Psychology (pp. 287-327). Springer.

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 30(3), 1151–1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

Mallmann, C. L., Lisboa, C. S. M. Lazarus, R. & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.

Calza, T. Z. (2018). Cyberbullying e estratégias de coping em adolescentes do sul do Brasil. Acta colombiana de Psicología, 21(1), 13-22. doi: http://www.dx.doi.org/10.14718/ACP.2018.21.1.2

Morán, C., Landero, R. & González, M. (2009). COPE-28: Un análisis psicométrico de la versión en español del Brief COPE. Universitas Psychologica, 9(2), 543-552. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000200020

Nacimiento Rodríguez, L., Rosa Pantoja, I. & Mora-Merchán, J. A. (2017). Valor predictivo de las habilidades metacognitivas en el afrontamiento en situaciones de bullying y cyberbullying. Informes Psicológicos, 17(2), 135–158. https://doi.org/10.18566/infpsic.v17n2a08

Neaville, S.L. (2017). Investigating the Efficacy of the Coping Strategies Adolescents Use to Handle Cyberbullying. Tesis Doctoral. Walden Dissertations and Doctoral Studies. 3711. https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/3711

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.

Reich, M., Costa-Ball, C. D. & Remor, E. (2016). Estudio de las propiedades psicométricas del Brief COPE para una muestra de mujeres uruguayas. Avances en Psicología Latinoamericana, 34(3), 615-636. https://doi.org/10.12804/apl34.3.2016.13

Sittichai, R. & Smith, P. K. (2018). El acoso y el ciberacoso en Tailandia: las estrategias de afrontamiento y la relación con la edad, el sexo, la religión, y la condición de víctima. Journal of new approaches in educational research, 7(1), 25–33. https://doi.org/10.7821/naer.2018.1.254

Uribe, A., Ramos, I., Villamil, I. & Palacio, J. (2018). La importancia de las estrategias de afrontamiento en el bienestar psicológico en una muestra escolarizada de adolescentes. Psicogente, 21(40), 440-457. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3082

Vargas-Manzanares, S., Herrera-Olaya, G., Rodríguez-García, L. & Sepúlveda-Carrillo, G. (2010). Confiabilidad del cuestionario Brief COPE Inventory en versión en español para evaluar estrategias de afrontamiento en pacientes con cáncer de seno. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo, 12(1), 7-24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=145216903002

Vásquez, C., Crespo, M. & Ring, J. (2000). Estrategias de afrontamiento. En A. Bulbuena, G. Berrios, y P. Fernández de Larrinoa (Comp.), Medición Clínica en Psiquiatría y Psicología (pp. 425-446). Masson.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Miriam Carlota Ordóñez Ordóñez, Janeth Catalina Mora Oleas, Katerine Daniela Prado Cabrera

Downloads

Download data is not yet available.