Abstract
Due to the relevance of education in the world, this argumentative essay based on certain background develops a comparative analysis of the results in Mathematics of the emissions of 2000 -the beginning-, 2018 -pre pandemic- and 2022 -post pandemic- of the Program for the International Student Assessment (PISA), as a dependent variable not only on the intention and action of the different actors directly involved in the teaching-learning process, but also on other independent variables or contexts that They also gravitate and/or explain said phenomenon. Thus, to contextualize the dynamics of these educational results, the author crosses the PISA results with the Human Development Index (HDI) of the same years, as an explanatory variable, exogenous to the educational systems and independent of the OECD at the time of the application. The purpose of this analysis is to achieve a more comprehensive interpretation of these results, their historical behavior, the possible impact of COVID 19 and the findings that this type of studies can provide beyond interpretations that are too sophisticated or complex, or also biased or partial. of the educational phenomenon, as a way to support the definitions of public policies in education.
References
Diario Oficial de la Federación, DOF: 15/05/2019. “DECRETO por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3o., 31 y 73 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa.” Recuperado de: HYPERLINK "https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019" https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019
Edwards, V. (1991). “El concepto de calidad de la educación.” Santiago: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.
Frade Rubio, Laura. (2023). “El poder transformador de la prueba PISA”. México. Alidad Educativa Consultores. Volumen 13: 2023, 65/ 08/12/23.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2006). “Los cuatro primeros años. Avances y desafíos”. México. Recuperado de: HYPERLINK "https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D208.pdf" https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D208.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI. “RESULTADOS DE LA ENCUESTA PARA LA MEDICIÓN DEL IMPACTO COVID-19 EN LA EDUCACIÓN (ECOVID-ED) 2020. DATOS NACIONALES”. México. Recuperado de: HYPERLINK "https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D208.pdf" https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D208.pdf
Langhorne Clemens, Samuel (Marck Twain -seudónimo-). Recuperado de: HYPERLINK "https://www.pinterest.es/pin/337629303288178594/" https://www.pinterest.es/pin/337629303288178594/
Oppenheimer, A. (2011). “¡Basta de historias! La obsesión latinoamericana con el pasado y las 12 claves del futuro”. México: Debate.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia, y la Cultura (UNESCO). (1998). “Primer Estudio Internacional Comparativo. Sobre Lenguaje, Matemática y Factores asociados, para alumnos del Tercer y Cuarto grado de la educación básica”. Santiago, Chile: Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2015). “Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo 2015. La educación para todos, 2000-2015: logros y desafíos (Resumen)”. París: Autor. Recuperado de HYPERLINK "http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002325/232565s.pdf" http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002325/232565s.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2001). “Conocimientos y aptitudes para la vida. “PRIMEROS RESULTADOS DEL PROGRAMA INTERNACIONAL DE EVALUACIÓN DE ESTUDIANTES (PISA) 2000).” París. Recuperado de: HYPERLINK "https://www.oecd.org/pisa/39817007.pdf" https://www.oecd.org/pisa/39817007.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2007) “El programa PISA de la OCDE. Qué es y para qué sirve”. Recuperado de: HYPERLINK "https://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf" https://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2019a). PISA 2018 “Results (Volume I). What Students Know and Can Do”. Recuperado de: HYPERLINK "https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/5f07c754-en.pdf?expires=1633362603&id=id&accname=guest&checksum=D781552BA8F757F0B248A5E5A8AEF2EB" https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/5f07c754-en.pdf?expires=1633362603&id=id&accname=guest&checksum=D781552BA8F757F0B248A5E5A8AEF2EB
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2022). PISA 2022 “Results The State of Learning and Equity in Education” Publication. Volume I. Recuperado de: HYPERLINK "https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/53f23881-en.pdf?expires=1701799082&id=id&accname=guest&checksum=55D31C6274F717E9BAA40CC3F0E2D13B#page=312&zoom=100,53,86" https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/53f23881-en.pdf?expires=1701799082&id=id&accname=guest&checksum=55D31C6274F717E9BAA40CC3F0E2D13B#page=312&zoom=100,53,86
Palafox, J.C., Prawda, J. y Velez, E. (1992). “Primary School Quality in Mexico”. Banco Mundial en “A view from LATHR; no. 33. Recuperado de: HYPERLINK "https://documents.worldbank.org/pt/publication/documents-reports/documentdetail/966871468914111890/primary-school-quality-in-mexico" https://documents.worldbank.org/pt/publication/documents-reports/documentdetail/966871468914111890/primary-school-quality-in-mexico y Universidad de Chicago Press en Comparative Education Review. Volume 38, Number 2. May, 1994 (Págs. 167-180). Recuperado de:
HYPERLINK "https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/447240?journalCode=cer&" https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/447240?journalCode=cer&
Palafox, J.C. (2011). “El futuro de la educación mexicana, apoyado en su pasado y visto desde su presente”. Compiladores E. Agüera y E. Zebadúa. Ensayo publicado en el libro: “La Disputa por la educación. Por el México que queremos” (Pags. 293-333). México: Aguilar.
Palafox, J.C. (2013). "Una Ecuación No Resuelta: Evaluación Educativa Más Capacitación Docente Igual Mejor Calidad Educativa". En J. Díaz de la Torre (Comp.) Ensayo publicado en el libro: "Realidades y Prospectiva Educativa. TOMO II", pp 149-188. Editorial del Magisterio del SNTE.
Palafox, J.C. (2015). “Mitos y realidades de la no selección en educación. Un debate chileno, visto desde una experiencia mexicana”. Ensayo publicado en la Revista Análisis Público, (5). Recuperado de HYPERLINK "http://issuu.com/analisispublico/docs/an__lisis_p__blico_n__5-2015_8029eb958cdb7f?e=0/14166023#search" http://issuu.com/analisispublico/docs/an__lisis_p__blico_n__5-2015_8029eb958cdb7f?e=0/14166023#search y en la Revista de Educación y Cultura AZ. (1ª. Parte) Número 91. (Pags. 36 a 41). marzo 2015 HYPERLINK "http://www.educacionyculturaaz.com/091/091-AZMARZO2015.pdf" http://www.educacionyculturaaz.com/091/091-AZMARZO2015.pdf . (2ª. Parte) Número 92. pp 36 a 41. abril 2015 HYPERLINK "http://www.educacionyculturaaz.com/092/092-AZABRIL2015.pdf" http://www.educacionyculturaaz.com/092/092-AZABRIL2015.pdf
Palafox, J.C. (2015). “PISA. “Análisis comparado 2000 a 2015. Indicios esperanzadores”. Ensayo publicado en el libro: "Políticas Educativas en América Latina: Notas para la educación en el siglo XXI" HYPERLINK "http://cresur.edu.mx/2019_/libros2019/6.pdf" http://cresur.edu.mx/2019_/libros2019/6.pdf Primera edición, 2018, (Pags. 140 a 186). arbitrada por la Universidad Intercultural de Chiapas; así como, en la Revista Voces de la Educación Vol.3 Núm. 5 Enero–Junio 2018, Pags. 136-169. HYPERLINK "http://www.vocesdelaeducacion.com.mx/wp-content/uploads/2018/03/Revista-Vol.3-Num.5.pdf" http://www.vocesdelaeducacion.com.mx/wp-content/uploads/2018/03/Revista-Vol.3-Num.5.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2002). “Human Development Report 2002. Deepening democracy in a fragmented world”. New York, Oxford: Oxford University Press. Recuperado de HYPERLINK "http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/263/hdr_2002_en_complete.pdf" http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/263/hdr_2002_en_complete.pdf
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2018). “Informes de Desarrollo Humano. Recuperado de HYPERLINK "http://hdr.undp.org/en/global-reports" http://hdr.undp.org/en/global-reports
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2018). “Informe Sobre Desarrollo Humano 2021/2022”. Recuperado de: HYPERLINK "https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2021-22sp1pdf.pdf" https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2021-22sp1pdf.pdf
Real Academia Española. (2018). “Diccionario de la lengua española.” Recuperado de HYPERLINK "http://dle.rae.es/?id=OnhZjCP" http://dle.rae.es/?id=OnhZjCP
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Juan Carlos Palafox Pérez de Salazar