The echoes of the alternative pedagogical thought of the CNTE in the New Mexican School
PDF (Español (España))

Keywords

Alternative education
CNTE
New Mexican School
Mexico's Educational Policy

How to Cite

Casanova Cardiel, H., & Ortega Estrada, B. (2025). The echoes of the alternative pedagogical thought of the CNTE in the New Mexican School. Voices of Education, 10(19), 20–40. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/863

Abstract

This article aims to identify areas of convergence between the pedagogical proposal of Mexico's Coordinadora Nacional de Trabajadores de la Educación (CNTE) and the official educational project. It focuses on two initiatives: "Framework for an Alternative Education Proposal" and the general guidelines of the New Mexican School, as outlined in the document "Study Plan for Basic Education," developed during the 2018–2024 administration.

 

PDF (Español (España))

References

Candela A. (2023). “Saberes y pensamiento científico en el plan de estudio 2022”, en Perfiles Educativos. Vol. vol. XLV, núm. 180, 2023. IISUE-UNAM. 15 Suplemento 2023. Del marco curricular al plan de estudio 2022. Voces, controversias y debates, p. 19.

Casanova, H. (2018). La política educativa gubernamental, 2012-2018. En P. Ducoing, Educación básica y reforma educativa (págs. 77-102). Ciudad de México: UNAM.

Casanova, H., (2020) “La lucha magisterial contra la reforma educativa 2012-2018: hacia un proyecto alternativo de educación”, en M. A. Ramírez (coord.) Las luchas de la CNTE: debates analíticos sobre su relevancia histórica, México, UNAM/PUEJDS, pp. 185-202

Casanova, H., y de Alba, A. (2022). Presentación. Perfiles Educativos, No. 180, 2-5. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.61292

CNTE. (2017). Bases para una propuesta de educación alternativa. http://www.cencos22oaxaca.org/wp-content/uploads/2017/05/Bases-para-un-proyecto-alternativo-CNTE.pdf, s/n.

COPRED (2022) Población LGBTTTI: identidades sexuales y expresiones de género. https://copred.cdmx.gob.mx/storage/app/media/Monografia-poblacion-lgbtti-identidades-y-expresiones-final-mayo-2022.pdf

Freire, P. (1970) Pedagogía del oprimido. Siglo XXI

Garduño, T, (2019) Democratizar la educación: los proyectos alternativos de la CNTE en M. A. Ramírez (coord.) Las luchas de la CNTE: debates analíticos sobre su relevancia histórica. PUEDJS-UNAM. pp. 107-148 Gobierno de México (2019) Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024.

Hernández, L. (2019) La larga marcha de la CNTE en M. A. Ramírez (coord.) Las luchas de la CNTE: debates analíticos sobre su relevancia histórica. PUEDJS-UNAM. pp. 51-76

Hernández, P. (2023) La lucha del magisterio en tiempos de la 4T, El Cotidiano, Cd. Mx., Tomo 38, No. 238. pp.23-31.

Latapí Sarre, P. (1998). Introducción. En Latapí Sarre P. (Coord.), Un siglo de educación en México, México: CNCA / Fondo de Cultura Económica, pp. 22-23.

Medina, P. (2015) Pedagogías insumisas. Movimientos político-pedagógicos y memorias colectivas de educaciones otras en América Latina. México. Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas, Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica/Educación para las Ciencias en Chiapas AC/Juan Pablos Editor.

Morin, E. (1999) Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.

Diario Oficial de la Federación. (2022). “Plan de estudio de Eeducación Preescolar, Primaria y Secundaria”. Anexo del Acuerdo 14/08/22 Recuperado de https://www.dof.gob.mx/2022/SEP/ANEXO_DEL_ACUERDO_14_08_22.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Hugo Casanova Cardiel, Beatriz Ortega Estrada

Downloads

Download data is not yet available.