Sectoral program: Evidence-based priorities for compulsory education
PDF (Español (España))

Keywords

Educational planning
compulsory education
vidence-based education policy
equity in education

How to Cite

Schmelkes, S. (2025). Sectoral program: Evidence-based priorities for compulsory education. Voices of Education, 10(19), 106–124. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/900

Abstract

Based on a human rights perspective, this article examines the educational challenges of basic education in Mexico, highlighting issues such as lack of coverage, poor quality of educational outcomes, and, particularly, inequity. It specifies the difficulties faced by disadvantaged population groups, such as indigenous communities, rural populations, those living in extreme poverty, working children, and migrant populations. Based on the information provided, it identifies six priorities for the national educational system to address, which are expected to be reflected in the upcoming sectoral program.

PDF (Español (España))

References

Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2023). América Latina y el Caribe en PISA. https://www.iadb.org/es/quienes-somos/tematicas/educacion/iniciativas-de-educacion/america-latina-y-el-caribe-en-pisa

Black, M. M., et al. (2023). Promoting childhood development globally through caregiving institutions. Pediatrics, 151(Suppl. 2), e2023060221B. https://publications.aap.org/pediatrics/article/151/Supplement%202/e2023060221B/191213

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2023). Ley de Planeación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LPlan.pdf

Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2025). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf

Comisión Independiente de Investigación sobre la Pandemia de COVID-19 en México. (2024). Informe Aprender para no repetir. https://drive.google.com/file/d/12sCSnG9HUhkop3eNgIYVPr94MU_PLYd-/view

Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (Mejoredu). (2023). Indicadores nacionales de la mejora continua de la educación en México. Ciclo 2021-2022. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/indicadores-nacionales-2023.pdf

Consejo Nacional de Evaluación de la Política Social (CONEVAL). (2024). Estudio diagnóstico del derecho a la educación 2024. https://www.coneval.org.mx/EvaluacionDS/PP/CEIPP/IEPSM/Documents/Derechos_Sociales_2024/EDDE_2024_IF.pdf#search=EDDE_2024_IF.pdf

Consejo Nacional de Evaluación de la Política Social (CONEVAL). (2024). Evaluación integral de la política social vinculada al derecho a la educación. https://www.coneval.org.mx/EvaluacionDS/PP/Politicas/EID/Paginas/Integrales_2023-2024.aspx

Fernández, M. A., & de la Rosa, R. (2025, enero 29). Quién es quién en el presupuesto

educativo 2025. Blog Nexos Distancia por Tiempos.

Heckman, J. J. (2006). Skill formation and the economics of investing in disadvantaged

children. Science, 312(5782), 1900-1902. https://jenni.uchicago.edu/papers/Heckman_Science_v312_2006.pdf

Hevia, F., et al. (2022). Estimation of the fundamental learning loss and learning poverty related to COVID-19 pandemic in Mexico. International Journal of Educational Development, 88, 1-9.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2017). El aprendizaje de los alumnos de sexto de primaria y tercero de secundaria en México. Informe de Resultados PLANEA 2015. https://www.inee.edu.mx/publicaciones/informe-de-resultados-planea-2015-el-aprendizaje-de-los-alumnos-de-sexto-de-primaria-y-tercero-de-secundaria-en-mexico-lenguaje-y-comunicacion-y-matematicas/

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2019a). El aprendizaje de los alumnos de tercero de secundaria en México. Informe de resultados PLANEA 2017. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P1D321.pdf

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2019b). El aprendizaje de los alumnos de educación superior en México. Informe de resultados PLANEA EMS 2017. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/05/P1D320.pdf

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2019c). La educación obligatoria en México. Informe 2019. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/04/P1I245.pdf

Instituto Nacional de Geografía y Estadística (INEGI). (2023). Comunicado de prensa número 581/23 (5 de octubre).https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/ENTIENTI_23.pdf

Martínez, A. (2022). Pandemia y pérdida de aprendizajes: Qué nos dice la investigación realizada por la Ibero. Educación Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/pandemia-y-perdida-de-aprendizajes-que-nos-dice-la-evaluacion-realizada-por-la-ibero/

McGregor, S. G. (2007). Development potential in the first five years for children in developing countries. The Lancet, 369(9555), 60-70. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(07)60032-4/fulltext?cc=y%3D

Myers, R. G. (2005). In search of quality in programs of early childhood care and education

(ECCE). UNESCO. Pratham. (s.f.). Teaching at the right level. https://www.pratham.org/about/teaching-at-the-right-level/

Schmelkes, S., & Águila, G. (Coords.). (2019). La educación multigrado en México. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/La-Educación-Multigrado_BIS.pdf

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2025). Principales cifras del Sistema EducativoNacional 2023-2024. https://www.planeacion.sep.gob.mx

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Sylvia Schmelkes

Downloads

Download data is not yet available.