Abstract
The objective of this study is to describe two experiences of implementing an intervention program aimed at Spanish and Dominican young people and adolescents. The program is developed through the gamification strategy and through the video game "Aislados" which contributes to the development of social and emotional learning. Experiences are compared, including the results of self-perception in both contexts.
References
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.
Council of the European Union (2018). COUNCIL RECOMMENDATION of 22 May 2018 on promoting common values, inclusive education, and the European dimension of teaching (2018/C 195/01). Official Journal of the European Union, C 195/01. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0607(01)
Davis, A., Solberg, V. S., de Baca, C., y Gore, T. H. (2014). Use of social emotional learning skills to predict future academic success and progress toward graduation. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 19(3-4), 169-182.
Domitrovich, C. E., Durlak, J. A., Staley, K. C., y Weissberg, R. P. (2017). Social‐emotional competence: An essential factor for promoting positive adjustment and reducing risk in school children. Child development, 88(2), 408-416.
Durlak J. A., Weissberg R. P., Dymnicki A. B., Taylor R. D., y Schellinger K. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405–432.
Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., y Gullotta, T. P. (2015). Handbook of social and emotional learning: Research and practice. New York, NY: Guilford Publications.
Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2009). Berrocal, P. F., & Pacheco, N. E. (2009). La inteligencia emocional y el estudio de la felicidad. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 66, 85-108.
Helliwell, J., Layard, R., y Sachs, J. (2019). World Happiness Report 2019. New York: Sustainable Development Solutions Network.
Herodotou, C., Kambouri, M., y Winters, N. (2014). Dispelling the myth of the socioemotionally dissatisfied gamer. Computers in Human Behavior, 32, 23–31. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.054.
Hromek, R., y Roffey, S. (2009). Promoting Social and Emotional Learning With Games: “It’s Fun and We Learn Things.” Simulation & Gaming, 40(5), 626–644. https://doi.org/10.1177/1046878109333793
Oberle, E., Domitrovich, C. E., Meyers, D. C., y Weissberg, R. P. (2016). Establishing systemic social and emotional learning approaches in schools: A framework for schoolwide implementation. Cambridge Journal of Education, 46(3), 277-297.
Panayiotou, M., Humphrey, N., y Wigelsworth, M. (2019). An empirical basis for linking social and emotional learning to academic performance. Contemporary Educational Psychology, 56, 193–204. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.01.009
Pérez-González, J. C., y Pena, M. (2011). Construyendo la ciencia de la educación emocional. Padres y Maestros, 342, 32-35
Pérez-González, J. C. (2008). Propuesta para la evaluación de programas de educación socioemocional. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(2), 523- 546.
Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., y Gullotta, T. P. (Eds.). (2015). Social and emotional learning: Past, present, and future. In J. A. Durlak, C. E. Domitrovich, R. P. Weissberg, y T. P. Gullotta (Eds.), Handbook of social and emotional learning: Research and practice (pp. 3-19). New York, NY, US: The Guilford Press.
World Health Organization. (2004). Promoting mental health: Concepts, emerging evidence, practice: Summary report.
Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección, bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0., que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en Voces de la educación, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial. No se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales.
Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección
En la revista Voces de la educación, el proceso de postulación, edición y publicación de los artículos no tiene ningún costo (es gratuito) para todos
Nota: El límite opcional es hasta de tres autores por artículo. (Consultado a Latindex)