About the need to adequate health practices an education aimed to "troubled childhoods" and the new paradigms. A matter of rights
PDF ()

How to Cite

Dueñas, G. (2016). About the need to adequate health practices an education aimed to "troubled childhoods" and the new paradigms. A matter of rights. Voices of Education, 1(1), 13. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/5

Abstract

In the course of this article deals with different conceptualizations linked to the approach from the field of mental health and education and what they now offered to the daily issues attached to the childhoods and teens "in trouble". With the purpose to promote the revision of our practices and to encourage their adaptation to the new paradigms that we convene and thescientific advances relating to these topics, embodied in all national legislation in force. In doing so, it aims to contribute to re-orient the interventions that are performed both from the clinic and from the classroom through a holistic approach to health and education that supported in the privileged perspective that gives us a thought based on the complexity. That way will be able to work in the search for resources and social inclusive movements, the result of a dialog of an interdisciplinary nature and the work in intersectorial networks, which prioritizes in all times a gaze that think of children and adolescents as “subjects of rights", in a particular way to not be "object" of pathological and medical practices that significantly undermine, pawning their future.

Keywords: children; disability; pathologization and medicalization of education; stigmatization; rights approach in health and education

PDF ()

References

Dijk, Teun A. Van. (2005). Utopía y Praxis Latinoamericana Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría socia l. Año 1. N. 29 (Abril- junio). Maracaibo-Venezuela.

Dolto, F. (1987) “Las relaciones dinámicas inconscientes padres-hijos, su valor estructurante sano o patógeno, Gedisa.

Dueñas, G. (2013) “Niños en peligro. La escuela no es un hospital”. Ed Noveduc. Bs As.

Dueñas, G (2007) “Y por la escuela... ¿cómo andamos?” en Benasayag y otros. “ADDH. Niños con déficit de atención e hiperactividad. ¿Una patología de mercado? Editorial Novedades Educativas. Buenos Aires.

Dueñas, G. (2014)- "Paradojas de las Escuelas Inclusivas”- Revista Aprendizaje Hoy. Bs As.

Foucault, Michel (2002) Vigilar y Castigar. Ed. Buenos Aires.

Freud, S (1916-17). “Algunas perspectivas sobre el desarrollo y la regresión”. “Conferencias de Introducción al Psicoanálisis”. Obras completas. Tomo XVI. Buenos Aires: Amorrortu editores Goffman, Erving (1998) Estigma. Identidad deteriorada. Amorrortu. Buenos Aires

Iriarta, C, e Iglesias Ríos (2012) “Biomedicalización e infancia: trastorno de déficit de atención e hiperactividad” en Interface. Comunicación, salud y Educación. Vol 16. Numero 43. Brasil, Oct/Diciembre

Morin, E. (2003), Introducción al pensamiento complejo, Barcelona, Gedisa.

Rodulfo, Ricardo (2008) “Futuro porvenir”. Ed Noveduc. Bs As.

Ministerio de Cultura y Educación de la Nación y UNESCO (2001). Carpeta Necesidades Educativas en el Aula. NEA

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección, bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0., que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en Voces de la educación, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial. No se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales.

Los autores que publican en Voces de la educación, están de acuerdo que conservan los derechos de autor © se permite a los autores depositar todas las versiones de su artículo en cualquier repositorio institucional, colectivos o temáticos o de otro tipo de su elección

En la revista Voces de la educación, el proceso de postulación, edición y publicación de los artículos no tiene ningún costo (es gratuito) para todos

Nota: El límite opcional es hasta de tres autores por artículo. (Consultado a Latindex)

Downloads

Download data is not yet available.