Abstract
This article is structured around a classroom chronicle that retells an episode that took place in a primary school classroom. Based on this, analisis are intertwined focusing on the decisions made by the teacher protagonist and questions about the assumptions that drive that decision-making, interpreted from the notions of habitus and symbolic violence.
References
Aristóteles (2004). Ética a Nicómano. Madrid: Alianza Editorial.
Atkinson, T. y Claxton, G. (2002). El profesor intuitivo. Barcelona: Octaedro.
Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Barcelona: Universitat de Valencia.
Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. México DF: Grijalbo
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P. y Passeon, J. C. (1977). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Editorial Laia
Campana, M. y Giavedoni, J. (2020). Neoliberalismo y educación: algunas metamorfosis en la Argentina contemporánea. En: P. Meschini y L. Paolicchi (coord.): Discursos y políticas de la descolonialidad. Mar del Plata: Ediciones de la EUDEM
Edelstein, G. (2011). Formar y formar-se en la enseñanza. Buenos Aires: Paidos.
Fenstermacher, G. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza. En: M. Wittrock (comp.). La investigación de La enseñanza I. Barcelona: Paidos.
Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. (1993). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
Gouldner, A. (1973). La crisis de la sociología occidental. Buenos Aires Amorrortu.
Hamilton, D. (1993). Orígenes de los términos educativos "clase" y "currículum". Revista Iberoamericana de Educación, 1, Biblioteca digital OEI.
Jackson, P. (1975). La vida en las aulas. Madrid: Morova.
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En: S. Moscovici (comp). Psicología Social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona: Ediciones Paidós.
Lemke, J. (1997). Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: Paidos.
Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
Perrenoud, P. (2010). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Editorial Grao.
Provincia de Buenos Aires. Dirección General de Cultura y Educación (2017). Resolución 1482/17.
Rodríguez Rejas, M. J. (2019). Neoliberalismo: una estrategia de guerra invisibilizada. Extraído el 28 de septiembre de 2023 de: https://www.mientrastanto.org/boletin-183/notas/neoliberalismo-una-estrategia-de-guerra-invisibilizada
Sanjurjo, L. y Vera, T. (1994). Aprendizaje significativo y enseñanza en los niveles medio y superior. Rosario: Homo Sapiens.
Schön, D. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidos.
Souto, M. (1996). La clase escolar. Una mirada desde la didáctica de lo grupal. En: A. W. de Camilloni; M. C. Davini; G. Edelstein; E. Litwin; M. Souto y S. Barco: Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidos.
Steiman, J. (2004). ¿Qué debatimos hoy en la Didáctica? Buenos Aires, Baudino Ediciones-UNSAM.
Steiman, J. (2018). Las prácticas de enseñanza –en análisis desde una Didáctica reflexiva-. Buenos Aires, Miño y Dávila.
Steiman, J. (2023). Enseñar Didáctica. Recorridos para un paradigma propositivo. Buenos Aires, Miño y Dávila.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Jorge Steiman