Abstract
This article tires to explain the emergence of some educational assemblages located in the context of the Covid 19 pandemic. Too this end, it analyzes and exposes the main characteristics of the assembly theory developed by the philosopher Manuel De Landa. Next, we try to develop a methodological approach to scaling, ascending from the micro to the macro in the case of students, teachers, organizations, governments, universities, houses, in the context of higher education in the face of remote and distance education.
References
Aranda, J. L. (2021, 27 de agosto). Las quejas por ruidos molestos en los pisos crecen con la pandemia. El País. Retrieved April 17, 2023, from https://elpais.com/economia/2021-08-28/el-ruido-que-deja-la-pandemia.html
Bryant, L. (2011). Onto-cartography: An Ontology of Machines and Media. Edinburgh University Press.
Castillo, K., Merchant, y Miramontes, M. (2021). Precariedad digital y el impacto del covid 19 en la educación superior: un estudio narrativo en la frontera norte de México. Journal of iberian and Latinamerican research, 27,3. https://doi.org/10.1080/13260219.2021.2030285
Castillo, K. (2022). Entrevista a Karla Parra, investigadora de la UABC. e-tramas, 12.http://e-tramas.fi.mdp.edu.ar/index.php/e-tramas/article/view/103/141
Cuaya, J. (2021, 26 de marzo). Evidencia pandemia situación auditiva: vendedores los principales emisores. EL SOL DE PUEBLA. https://www.elsoldepuebla.com.mx/local/evidencia-pandemia-la-contaminacion-auditiva-vendedores-los-principales-emisores-puebla-6522639.html
De Landa, M. (.1997). Mil años de historia no lineal. Gedisa.
De Landa, M. (2021). Teoría de los ensamblajes y complejidad social. Tinta Limón.
Deleuze, G. (2016). Diferencia y repetición. Amorrortu.
Farías, I. (2009). Hacia una nueva ontología de lo social Manuel de Landa, en entrevista. Persona y Sociedad, 22, 1. https://doi.org/10.53689/pys.v22i1.159
Harman, G. (2015). Hacia el realismo especulativo, ensayos y conferencias. Caja Negra.
González. (2022, 26 de abril). Para académica ibero los sonidos pandémicos quedaron en el olvido.https://ibero.mx/prensa/para-academica-ibero-los-sonidos-pandemicos-quedaron-en-el-olvido
Ramírez, M. y Ralón, L. (2017). Gilles Deleuze y el nuevo realismo. Avatares filosóficos. 4- 19-33. http://revistas.filo.uba.ar/index.php/avatares/article/view/3149
Olmos, M. (2022). Las imágenes y los sonidos del paisaje fronterizo. Ichan Tecolotl, 33,361. https://ichan.ciesas.edu.mx/las-imagenes-y-los-sonidos-del-paisaje-fronterizo/
Lloyd, M, y Ordorika, I. (2021). La educación superior en tiempos de COVID-19: lecciones internacionales y propuestas de transformación para la postpandemia. UNAM.
Medina, R., y Jaramillo, L. (2020). COVID-19: Quarantine and Psychological Impact on the population. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.452
Rodríguez, M. (2020, 22 de noviembre). Mascarillas contra el coronavirus. No se trata de que los asiáticos sean más obedientes, sino del efecto individual en la sociedad. BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-54648765
Niño, S., Castellanos, J., y Bermúdez, R. (2021). Reacciones de las universidades mexicanas frente al virus SARS CoV-2. Revista Española de Educación Comparada, 39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7999502
Preciado, N., Figueroa, A., y Orozco, M. (2012). Niveles de ruido y su relación con el aprendizaje y la percepción en escuelas primarias de Guadalajara, Jalisco,México.Ingeniería,16,3.https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46725267001
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Karla Yudit Castillo Villapudua