Suffering as an emotion. Constructivist approaches
PDF (Español (España))

Keywords

suffering
social pain
constructivist approaches
Silvia Bleichmar
Norbert Elias
David Le Breton

How to Cite

Kaplan, C. V., Aizencang, N., & Szapu, E. (2024). Suffering as an emotion. Constructivist approaches. Voices of Education, 191–209. Retrieved from https://revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/769

Abstract

This work conceptualizes the category of social suffering or pain from a relational and constructivist approach to social and school life. Particularly, we focus on the developments of the psychoanalysis of Silvia Bleichmar, the figurative sociology of Norbert Elias and the symbolic interactionism of David Le Breton. Their perspectives have a series of points of confluence: a) they interpret suffering as an emotion that overlaps psycho and sociogenetic processes; b) they conceive that pain refers to the relationship between body and subjectivity; c) maintain that the weakening or absence of significant social ties is at the basis of experiences of suffering.

PDF (Español (España))

References

Arevalos, D. H., Glejzer, C. y Kaplan, C. V. (2022). La afectividad como trama cultural. Lecturas desde David Le Breton. En C. V. Kaplan (Dir.) Emociones, sensibilidades y escuela (pp.87-102). Rosario: Homo Sapiens Ediciones.

Bleichmar, S. (1997). Acerca del "malestar sobrante". Revista Topia, 21, Noviembre. https://www.topia.com.ar/articulos/acerca-del-malestar-sobrante

Bleichmar, S, Paz,R y Winograd, Bruno (2001). Panel de apertura del III Simposium SAP - Sociedad Argentina de Psicoanálisis (IPA) en 2000. Revista Internacional de Psicoanálisis. 4, Aperturas N° 9. https://www.aperturas.org/articulo.php?articulo=0000180

Bleichmar, S (2005). Subjetividad en riesgo: herramientas para el rescate. Conferencia ofrecida el 8 de abril de 2005 en la Subsecretaría de Educación, Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.

Bleichmar, S. (2007). Dolor país y después... Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Bleichmar, S. (2008). Violencia social, violencia escolar: de la puesta de límites a la construcción de legalidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: NOVEDUC.

Elias, N. (1987). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Elias, N. (1990). La sociedad de los individuos. Barcelona: Península.

Elias, N. (1998). Sobre los seres humanos y sus emociones: un ensayo sociológico procesual. En: V. Weiler, (Comp.) La civilización de los padres y otros relatos. Bogotá: Norma.

Elias, N. (2008). Sociología fundamental. Gedisa.

IASP Subcommittee on Taxonomy (1979). Pain terms: a list with definitions and notes on usage. Recommended by the IASP Subcommittee on Taxonomy. Pain. 6(3): 249-52. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/460932/

Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Katz Editores.

Illouz, E. (2014). Por qué duele el amor. Una explicación sociológica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Katz Editores.

Kaplan, C.V. (2018). La naturaleza afectiva del orden social. Una cuestión rezagada del campo de la sociología de la educación. Sudamérica. Revista de Ciencias Sociales, 9, 117-128. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/sudamerica/article/view/3145/3069

Kaplan, C. V. (2020). Emoción y capitalismo. En R. Espinoza Lolas y J. F. Angulo Rasco (Comp.). Conceptos para disolver la educación capitalista (pp. 147-158). Barcelona: Terra Ignota Ediciones.

Kaplan, C. V. (2021) La justicia afectiva en la escuela como horizonte. Segunda época, 4,10-15. https://plataformaeducativa.santafe.edu.ar/moodle/pluginfile.php/1162475/mod_resource/content/3/Kaplan_Justicia%20acfectiva.pdf#:~:text=La%20justicia%20afectiva%20apela%20a,ser%20justa%20como%20proyecto%20cultural

Kaplan, C.V. (2022). La afectividad en la escuela. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós.

Kaplan, C. V. y Aizencang, N. (2022). Teoría de las emociones en el campo educativo. Lecturas desde mujeres. Entramados: educación y sociedad, 9 (12), 7-18. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/6550

Kaplan, C. V. y Galak, E. (2022). El sentir es relacional. Pensar Bourdieu, pensar el habitus emotivo. En Carina V. Kaplan (Dir.) Emociones, sensibilidades y escuela (pp.47-58). Rosario: Homo Sapiens Ediciones.

Kaplan, C. V. y Szapu, E. (2019). Jóvenes y subjetividad negada: Apuntes para pensar la intervención socioeducativa sobre prácticas autolesivas y suicidio. Psicoperspectivas, 18 (1), 1-11. http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/1485/969

Kaplan, C. V. y Szapu, E. (2020). Conflictos, violencias y emociones en el ámbito educativo. Ciudad de México: CLACSO, Voces de la Educación, ENSV y Nosótrica Ediciones. http://209.177.156.169/libreria_cm/archivos/pdf_1804.pdf

Kaplan, C. V., Szapu, E., y Arévalos, D. H. (2023). Sociedad y afectos. Apuntes para una Sociología de la Educación emergente. Revista de Educación, 28(1), 63-81. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/6792

Le Breton, D. (1999a). Las pasiones ordinarias. Antropología de las emociones. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Nueva Visión.

Le Breton, D. (1999b). El silencio. Barcelona: Sequitur.

Le Breton, D. (2002). La sociología del cuerpo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Nueva Visión.

Le Breton, D. (2012). Por una antropología de las emociones. En Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad ‐ RELACES. 10 (4), 69‐79. https://www.redalyc.org/pdf/2732/273224904006.pdf

Le Breton, D. (2019). Antropología del dolor. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados.

Mutchinick, A. y Kaplan, C. V. (2016). La civilización de los afectos en los procesos educativos. En C. V. Kaplan V. y M. Sarat (Comp.) Educación y procesos de civilización. Miradas desde la obra de Norbert Elias (pp. 145-158). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.

Real Academia Española (2001). Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.7 en línea]. https://dle.rae.es [febrero de 2024].

Sennett, R. (1982). La autoridad. Madrid: Alianza.

Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Barcelona, Anagrama.

Sennett, R. (2003). El respeto. Sobre la desigualdad del hombre en un mundo de desigualdad. Barcelona: Anagrama.

Wouters, C. (2008). La civilización de las emociones: formalización e informalización. En C. V. Kaplan, (Coord.) La civilización en cuestión. Escritos inspirados en la obra de Norbert Elias. (pp. 81-94). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Miño y Dávila Ediciones.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Ezequiel Szapu, Carina Viviana Kaplan, Noemí Aizencang

Downloads

Download data is not yet available.