2019: Educación socioemocional: implicaciones teóricas y evidencias científicas
Educación socioemocional: implicaciones teóricas y evidencias científicas

El presente dossier aborda un tópico relevante en el campo de la investigación científica en educación que es el de la compleja y necesaria relación entre educación y emociones. Reúne a un conjunto de académicos de nivel internacional (Cuba, España, Colombia, Portugal y Argentina), pertenecientes a diversas disciplinas y abordan objetos específicos con enfoques propios, aportan teoría y trabajos empíricos sobre contextos educativos diversos.

Las reflexiones que surgen de cada uno de los artículos refieren a dimensiones del debate y permiten pensar en la naturaleza eminentemente afectiva de las practicas socioeducativas de profesores y estudiantes y de otros actores comprometidos con la formación.

Coordinado por los Doctores Natalio Extremera (España) y Carina V. Kaplan (Argentina) 

Monográfico

Hilda Mar Rodríguez Gómez
3-12
From the management of emotions to the creative transformation of one-self
PDF (Español (España))
Zoe Bello Dávila, Alina C. Alfonso León
13-26
The emotional demands of the adolescents. What can we do?
PDF (Español (España))
Carolina Yudes, Lourdes Rey Peña, Natalio Extremera Pacheco
27-44
Cyberbullying, internet addiction and emotional intelligence in adolescents: A gender difference analysis
PDF (Español (España))
Jorge Eduardo Catelli
45-63
Foundations for a "socio-emotional education": conceptual notes from a possible point of view.
PDF (Español (España))
Carina V. Kaplan, Elisa Martina de los Ángeles Sulca
64-73
The feeling of shame in the school experience of indigenous youth
PDF (Español (España))
Natalio Extremera Pacheco, Sergio Mérida López, Martín Sánchez Gómez
74-97
The importance of teacher emotional intelligence in the mission of education: its impact in the classroom and best-practice reccomendations for training
PDF (Español (España))
Carina V. Kaplan, Ezequiel Szapu
98-112
Self-aggressions: narratives of pain of young students
PDF (Español (España))
Claudio Glejzer, Alejandra Ciccarelli, Manuela Chomnalez, Analía G. Ricci,
113-128
The incidence of emotions on learning processes in children and youth in contexts of social vulnerability
PDF (Español (España))
Cirenia Quintana Orts, Lourdes Rey Peña
129-143
Forgiveness in the educational context: Practice recommendations for its development at schools
PDF (Español (España))
Carina V. Kaplan, Dario H. Arevalos
144-154
Feelings of guilt in the face of the death of a generational couple. Testimonies of young students from popular sectors
PDF (Español (España))
Javier Cejudo, Lidia Losada, Mario Pena Garrido, Roberto Feltrero
155-168
“Aislados” program: Gamification as a strategy for promoting Social, and Emotional Learning
PDF (Español (España))